Już jutro - 23 kwietnia - obchodzimy to święto. Zachęcamy do jego promocji bezpłatnym plakatem od Polskiej Izby Książki.
Historycznie ten dzień wiąże się z dwoma wielkimi nazwiskami literatury światowej – 23 kwietnia to data śmierci Cervantesa, urodzin i śmierci Szekspira. Od 1926 roku w Katalonii obchodzono dzień książki, a w 1995 roku UNESCO ogłosiła 23 kwietnia Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich.
Z inicjatywy Polskiej Izby Książki, która w 2008 roku zaprosiła Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Polskie Towarzystwo Wydawców Książki, Stowarzyszenie Wydawców Katolickich, Stowarzyszenie Wydawców Szkół Wyższych, Izbę Księgarzy Polskich oraz Stowarzyszenie Księgarzy Polskich do współpracy przy organizacji obchodów, zaczęto traktować ten dzień jako święto rynku wydawniczego, autorów i czytelników.
O czym to święto jest dzisiaj?
Po pierwsze o rynku książki, który łączy osoby piszące, tłumaczące, studia graficzne, wydawnictwa, firmy dystrybucyjne i księgarskie, wreszcie szeroki krąg odbiorców, zajmujących się czytaniem, ale też recenzowaniem, krytyką literacką, również edukacją, nauką czy udostępnianiem książek w bibliotekach. Wielokrotnie role te przenikają się i łączą, a bieżąca gorąca dyskusja na temat wzajemnych relacji i zależności pokazuje, jak mocno uczestnicy tego rynku są powiązani i jak wiele mamy jeszcze do zrobienia, by ten rynek rozwijać w oparciu o relacje partnerskie.
Po drugie jest o wspólnocie lektur, które jednocześnie pozwalają zachować pamięć o dokonaniach poprzednich pokoleń i są zapisem tradycji (nie tylko literackich), ale są też źródłem nowych idei, podstawą upowszechniania nauki i prowadzenia efektywnej edukacji, przede wszystkim bogatym źródłem satysfakcji czytelniczej: radości z czytania i przyjemności intelektualnej.
Po trzecie, to również dzień, w którym powinno wybrzmieć, jak ważne dla obiegu wydawniczego i dla wspólnoty czytelniczej, jest poszanowanie praw autorskich. Trwa dyskusja, jak ochronić przed AI treści autorskie. I chociaż sztuczna inteligencja to także narzędzie wspierające pracę przy tworzeniu książek i w pracy wydawniczej, to właśnie kwestia ochrony praw autorskich jest w tej chwili tematem numer jeden.
Po czwarte, o tym jaką szansą jest systemowe rozszerzenie i pogłębienie społecznego zasięgu książki. Leży to w interesie nas wszystkich. Nie tylko podmiotów zainteresowanych obiegiem książki, wydawców, dystrybutorów czy księgarzy, ale także całego społeczeństwa. Czytanie i korzystanie z książek poprawia jakość życia, podnosi szanse na sukces szkolny i zawodowy, to przyszłość naszych dzieci i wnuków. Czytanie wpływa również na dobrostan osób aktywnych zawodowo i seniorów. Bardzo potrzebne jest tu całościowe, strategiczne podejście do tematu, jakie proponuje Fundacja Powszechnego Czytania, której Polska Izba Książki jest jednym z inicjatorów i współfundatorów.
Z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich we współpracy z artystką Martą Janik przygotowała plakat, z którego będzie mógł skorzystać każdy, kto chciałby ten dzień świętować (licencja CC z oznaczeniem autorstwa).
Bezpłatny plakat do druku
Plakat w wersji do druku oraz do użytku w internecie jest dostępny do pobrania na stronie PIK i użyć w dowolnej postaci: wydrukować, rozesłać, opublikować >> https://bit.ly/pik-sdkipa-med-2025
Wydruki kolekcjonerskie
Polska Izba Książki przygotowała także jedenaście kopii wydrukowanych w jakości kolekcjonerskiej, które sygnowane przez autorkę i numerowane, trafią w ręce tych, których chcieliśmy szczególnie wyróżnić za ich wkład we wspieranie czytelnictwa, ochronę praw autorskich oraz działania na rzecz rynku książki.
Plakat z numerem 1/11 trafi do Fundacji Powszechnego Czytania na licytację do realizacji jej celów statutowych. Link do licytacji znajdą Państwo poniżej:
Kolekcjonerski plakat autorstwa Marty Janik • Cena, Opinie • Plakat 17440256533 • Allegro
***
O autorce plakatu
Marta Janik - artystka kolażu i ilustratorka, na stałe współpracuje z Muzeum Karykatury w Warszawie, gdzie prowadzi warsztaty, jest laureatką Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej 2020 (I miejsce w kat. „Instytucje Kultury”), jej kolaż „Bóg” pojawił się na okładce „Przekroju” – rocznika, a dla Sony Music zrealizowała animowany teledysk Alicji Majewskiej. Swoje prace pokazywała m.in. w USA, Irlandii i Niemczech. Jakiś czas temu stworzyła Babę z rybą, która od tamtej pory wędruje po świecie.
Więcej na: martajanik.com