Szkolenia online poprzedzone webinarium informacyjnym, będą odbywały się od 6 czerwca do 3 lipca 2025 roku w godz. 12:30-15:00 na platformie ClickMeeting. Ponadto dla uczestników projektu przygotowane zostaną materiały dydaktyczne (publikacje elektroniczne, hiperłącza, nagrania szkoleń online), które zostaną umieszczone na platformie Moodle SBP).
Webinarium informacyjne odbędzie się 28 maja o godz. 13.00.
Technikalia
- adres wirtualnego pokoju podawany będzie w emailu (nadawca to Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich)
- przy logowaniu należy podać swoje imię – pojawi się ono na liście uczestników
- należy być 5-10 minut przed rozpoczęciem szkolenia, aby można było sprawdzić jakość dźwięku i włączyć (sprawdzająco) mikrofon/y
- zajęcia będą interaktywne, uczestnicy będą korzystać z mikrofonu, wykonywać interaktywne ćwiczenia, dzielić się doświadczeniami i obserwacjami, zadawać pytania na czacie
Tematy i terminy szkoleń
Uczestnicy dowiedzą się, jak zarządzać i trwale chronić indywidualne zasoby dokumentów w chmurze, z wykorzystaniem narzędzi darmowych (Otwarty System Archiwizacji, Dysk, Box, Dropbox lub inne usługi). Omówiona zostanie problematyka zarządzania informacją (PIM) oraz podstawowych form archiwizacji zbiorów cyfrowych.
dr Aneta Januszko-Szakiel – adiunkt w Instytucie Studiów Informacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Badawczo zajmuje się długoterminową archiwizacją zasobów cyfrowych, zarządzaniem informacją w organizacjach, bezpieczeństwem informacji. Zajęcia dydaktyczne prowadzi z brokeringu informacji, źródeł informacji, zarządzania danymi, zarządzania informacją, nowoczesnych stylów zarządzania w organizacjach.
Uczestnicy dowiedzą się, jak tworzyć wystawy cyfrowe na potrzeby swoich bibliotek i użytkowników. Poznają darmowy system OmekaS (https://omeka.org/s/), który służy do tworzenia kolekcji oraz narracyjnych wystaw cyfrowych (np. w formie digitalstorytelling).
dr Dominik Piotrowski – bibliolog, informatolog, starszy kustosz dyplomowany, zastępca dyrektora ds. Innowacji i Projektowania Usług Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu. Specjalista z zakresu zarządzania informacją, humanistyki cyfrowej i kuratorstwa cyfrowego. W pracy zawodowej zajmuje się optymalizacją internetowych serwisów informacyjnych, promocją zbiorów cyfrowych oraz problematyką otwartych danych badawczych. Jest członkiem m.in. International Society for Knowledge Organization (ISKO) oraz Europeana Network Association. Autor kilkudziesięciu publikacji, posiada profile w serwisach naukowych m.in. w Scopus, Web of Science, ORCID, Google Scholar.
Uczestnicy poznają łatwe i bezpieczne aplikacje oraz generatory do tworzenia, gromadzenia i udostępniania zasobów w chmurze. Dzięki wybranym narzędziom zaprojektują materiały informacyjne i promocyjne, ale przede wszystkim interaktywne cyfrowe treści wspierające realizację aktywności biblioteki takie jak np. gry (planszowe, logiczne), karty pracy na zajęcia, karty postaci do snucia opowieści czy quizy literackie, które odnosić się będą do zasobów bibliotek. Zaprezentowane narzędzia takie jak Genial.ly, Kahoot, Quizme, Baamboozle, Edu-games, Educaplay pozwolą bibliotekarzom wykreować własną, niepowtarzalną chmurę otwartą na użytkownika. Uczestnicy zdobędą umiejętność tworzenia angażujących i interaktywnych materiałów oraz budowania cyfrowego ekosystemu kultury.
Beata Malentowicz – nauczyciel bibliotekarz w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu. Jako certyfikowany organizator rozwoju edukacji zajmuje się wspomaganiem szkół i placówek oświatowych oraz współpracą ze środowiskiem lokalnym. Kieruje zespołem osób, które przez różne aktywności wspierają użytkowników biblioteki w ich codziennej pracy. Trener edukacji medialnej oraz pedagog z wieloletnim doświadczeniem w pracy z młodzieżą i dorosłymi. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i bibliotekarzy zarówno z zakresu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej w pracy dydaktycznej, jak i promocji czytelnictwa przedstawiając różne rozwiązania pracy z tekstem.
Uczestnicy dowiedzą się, jak odkrywać potrzeby użytkowników biblioteki i identyfikować punkty zaczepienia do projektowania oferty kulturalno-edukacyjnej promującej czytelnictwo. W trakcie szkolenia dokonają pogłębionej analizy potrzeb i szczegółowo zdefiniują wyzwanie projektowe. Stworzą persony użytkowników i mapy empatii. Sformułują kluczowe spostrzeżenia dotyczące potrzeb i motywacji użytkowników oraz zaprojektują karty rozwoju pomysłu wydarzenia kulturalnego.
Beata Gamrowska – specjalistka do spraw komunikacji i social media, graficzka, copywriterka. Koordynatorka ds. promocji w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka Studium menedżerskiego Mini MBA, prowadzi szkolenia w zakresie efektywnego komunikowania się, zarządzania zespołem oraz Design Thinking. Jako ilustratorka i copywriterka prowadzi również warsztaty z twórczego rozwiązywania problemów, myślenia wizualnego, rysunku i copywritingu. Będąc baczną obserwatorką marketingowego świata, zawsze stara się przemycić do swoich szkoleń innowacyjne rozwiązania z innych branż.