27 listopada 2023 r. w godz. 10.00-11.00 odbyło się bezpłatne szkolenie online zatytułowane Badanie wpływu społecznego i ekonomicznego bibliotek publicznych – jak to zrobić?

Szkolenie prowadziły Izabela Drapała z Dolnośląskiej  Biblioteki Publicznej we Wrocławiu oraz Magdalena Mrugowska z Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Bydgoszczy, członkinie zespołu zajmującego się w ramach projektu AFB badaniem społecznego i ekonomicznego wpływu bibliotek publicznych.

Cele szkolenia:

  • Przedstawienie i omówienie celów oraz założeń badania wpływu społecznego i ekonomicznego bibliotek publicznych
  • Zapoznanie uczestników z metodami i narzędziami służącymi do systematycznej oceny bibliotek
  • Upowszechnienie informacji o projekcie „Badanie wpływu społecznego i ekonomicznego bibliotek publicznych”

Szkolenie rozpoczęło się od przedstawienia przez Prowadzące celów i założeń badania. Zasadniczym celem badań jest określenie, co daje ludziom działalność biblioteki, co zmienia w ich życiu oraz co z tego wynika. Prowadzące wskazały korzyści z badań dla bibliotek, jak i dla bibliotekarzy oraz użytkowników.

Następnie omówione zostały  metody i narzędzia służące do prowadzenia badań. W przypadku badania wpływu społecznego i ekonomicznego bibliotek publicznych rekomenduje się dobór kwotowy (nielosowy), który najlepiej sprawdza się w rzeczywistości bibliotecznej. Próba badawcza powinna obejmować użytkowników zarejestrowanych w bibliotece, jak i osoby niezarejestrowane, odwiedzające bibliotekę lub korzystające z jej oferty.

Kwestionariusz badawczy

Kolejnym punktem szkolenia było omówienie kwestionariusza badawczego. Kwestionariusz ankiety ma budowę modułową – zawiera obszary badane przez wszystkie biblioteki (moduł podstawowy) oraz cztery moduły dodatkowe.

Moduł dodatkowy (do wyboru) to obszary z zakresu:

  • edukacji
  • integracji społecznej
  • czasu wolnego
  • kultury regionalnej

Raport z badania

Ostatnią częścią szkolenia było omówienie raportu z badania. Raport powinien zawierać opis konkretnych danych i ich interpretację. Powinien zostać sporządzony w sposób jednoznaczny i wyczerpujący.

Prowadzące przedstawiły wyczerpujący i rzeczowy materiał, wskazując stronę projektu, na której znajdują się wszystkie materiały. Podkreśliły, że umożliwią one bibliotekarzom na prowadzenie własnych badań wpływu społecznego i ekonomicznego bibliotek publicznych.

Szkolenie zostało dobrze ocenione przez uczestników. Docenili oni profesjonalizm prowadzących, rzetelność przekazywanych informacji oraz praktyczny wymiar szkolenia.

Zapraszamy na stronę projektu AFB