„Czytająca szkoła” to innowacyjna publikacja ekspercka, będąca efektem współpracy zespołu autorów z różnych środowisk – akademickich, biznesowych, organizacji pozarządowych, a także instytucji kultury.

Została stworzona przez nieformalną koalicję „Czytająca Polska”, której misją jest podniesienie poziomu czytelnictwa w Polsce i stworzenie ekosystemu wspierającego rozwój każdego dziecka. Skupia ona osoby, instytucje i firmy, którym zależy na podniesieniu czytelnictwa w kraju. 

Czytająca szkoła – o co chodzi?

Wizja szkoły przedstawiona w publikacji „Czytająca szkoła” koncentruje się na stworzeniu ekosystemu czytelniczego wokół każdego ucznia. Zakłada on nie tylko szeroki dostęp do książek, ale również obecność wzorców czytających dorosłych, którzy promują czytelnictwo jako element codziennego życia. Autorzy publikacji podkreślają, że taka wizja nie jest rewolucyjna, ale oparta na współpracy i dążeniu do wspólnego, dobrze zdefiniowanego celu – sukcesu każdego dziecka.

Aby wizja Czytającej Szkoły mogła stać się rzeczywistością, konieczne jest wdrożenie kilku kluczowych elementów na poziomie każdej szkoły:

  1. Strategia budowania kompetencji czytelniczych – Skupienie się na rozwijaniu umiejętności czytelniczych dzieci poprzez zabawę i przyjemność.
  2. Współpraca z rodzicami – Opracowanie planu współpracy szkoły z rodzicami w zakresie czytelnictwa to niełatwy, ale niezbędny krok.
  3. Wczesna ocena kompetencji czytelniczych – Systematyczna ocena poziomu czytelniczego dzieci i szybkie wsparcie tam, gdzie jest to potrzebne, aby wyrównać poziom i ułatwić naukę.
  4. Przyjazna biblioteka szkolna – Biblioteka powinna być miejscem otwartym i dostosowanym do potrzeb dzieci, z bogatą ofertą książek, w tym tych wybranych przez samych uczniów.
  5. Zaangażowanie całej kadry pedagogicznej – Realizacja strategii budowania ekosystemu czytelniczego nie może być zadaniem wyłącznie nauczycieli języka polskiego i bibliotekarzy; powinna angażować całą społeczność szkolną.
  6. Biblioterapia i alternatywne metody nauczania – Uwzględnienie różnorodnych metod, które ułatwią naukę czytania także dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Autorzy

Dr Kinga Białek, wykładowczyni Szkoły Edukacji PAFW i UW oraz współautorka „Czytającej szkoły”, podkreśla znaczenie refleksji nad funkcjonowaniem książki i czytania w szkole w kontekście tworzenia nowej podstawy programowej do języka polskiego. Jej zdaniem, publikacja może stać się inspiracją dla wszystkich, którzy mają wpływ na kształt polskiej edukacji.

Partnerzy i Patronat Honorowy

Partnerami publikacji są Nowa Era, Czasopismo „Dyrektor Szkoły”, Miasto Kraków, Wrocław i Gdańsk oraz Polska Izba Książki. Patronat honorowy nad publikacją objęły Biblioteka Narodowa, Narodowe Centrum Kultury, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 oraz Instytut Książki.


Publikację „Czytająca szkoła” można bezpłatnie pobrać w formie cyfrowej na stronie Fundacji Powszechnego Czytania