W kwietniu 2025 roku Rada Międzyrządowa UNESCO IFAP zatwierdziła nową wersję Manifestu IFLA-UNESCO Bibliotek Szkolnych, podkreślając kluczową rolę bibliotek szkolnych w rozwijaniu edukacji inkluzyjnej, sprawiedliwej i opartej na wielowymiarowych kompetencjach.
Manifest prezentuje wizję biblioteki jako otwartego, fizycznego i cyfrowego środowiska nauki, w którym wykwalifikowany bibliotekarz szkolny wspiera uczniów, nauczycieli i całą społeczność szkolną w rozwijaniu umiejętności czytelniczych, cyfrowych, badawczych i obywatelskich.
Biblioteki szkolne mają działać na rzecz równości dostępu do informacji i wiedzy – bez względu na wiek, płeć, pochodzenie, niepełnosprawność czy status społeczny.
Dokument formułuje konkretne zadania:
- zapewnienie bezpiecznej przestrzeni do nauki,
- rozwój usług opartych na różnorodności i inkluzywności,
- współpracę z nauczycielami i lokalnymi społecznościami
- oraz przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu.
Podkreśla też potrzebę odpowiedniego finansowania, profesjonalizacji kadr bibliotecznych oraz włączenia bibliotek szkolnych w sieci współpracy lokalnej i międzynarodowej.
Manifest wspiera realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ – zwłaszcza Celu 4: zapewnienia wysokiej jakości edukacji i możliwości uczenia się przez całe życie dla wszystkich.
Pełny tekst manifestu na stronie: