W kwietniu 2025 roku Rada Międzyrządowa UNESCO IFAP zatwierdziła nową wersję Manifestu IFLA-UNESCO Bibliotek Szkolnych, podkreślając kluczową rolę bibliotek szkolnych w rozwijaniu edukacji inkluzyjnej, sprawiedliwej i opartej na wielowymiarowych kompetencjach.

Manifest prezentuje wizję biblioteki jako otwartego, fizycznego i cyfrowego środowiska nauki, w którym wykwalifikowany bibliotekarz szkolny wspiera uczniów, nauczycieli i całą społeczność szkolną w rozwijaniu umiejętności czytelniczych, cyfrowych, badawczych i obywatelskich.

Biblioteki szkolne mają działać na rzecz równości dostępu do informacji i wiedzy – bez względu na wiek, płeć, pochodzenie, niepełnosprawność czy status społeczny.

Dokument formułuje konkretne zadania:

  • zapewnienie bezpiecznej przestrzeni do nauki,
  • rozwój usług opartych na różnorodności i inkluzywności,
  • współpracę z nauczycielami i lokalnymi społecznościami
  • oraz przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu.

Podkreśla też potrzebę odpowiedniego finansowania, profesjonalizacji kadr bibliotecznych oraz włączenia bibliotek szkolnych w sieci współpracy lokalnej i międzynarodowej.

Manifest wspiera realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ – zwłaszcza Celu 4: zapewnienia wysokiej jakości edukacji i możliwości uczenia się przez całe życie dla wszystkich.

Pełny tekst manifestu na stronie: 

IFLA-UNESCO School Library Manifesto 2025