Najpopularniejszy serwis poświęcony językowi polskiemu zmienia się nie do poznania! Słownik Języka Polskiego PWN online otrzymał nową szatę graficzną i poprawę funkcjonalności. Powiększyły się także jego zasoby. Nie zmienia się jedno – serwis pozostaje najbardziej wiarygodnym i najobszerniejszym źródłem wiedzy na temat języka polskiego i jego niuansów w sieci.
SJP.pwn.pl to serwis tworzony przez ludzi o ogromnej wiedzy, doświadczeniu, obdarzonych niesamowitą pasją i troską o nasz język. To owoc zespołowej pracy kilku pokoleń językoznawców oraz leksykografów korzystających z wiedzy i doświadczenia starszych kolegów oraz najnowszej wiedzy i coraz doskonalszych metod badania i opisu języka. Rocznie korzysta z niego kilkadziesiąt milionów osób. W 2024 roku były to 33 miliony użytkowników, którzy odwiedzili go 72 miliony razy.
Właśnie dobiegł końca projekt wdrożenia jego nowej odsłony. Przebudowana struktura witryny, nowoczesna szata graficzna, rozszerzenie funkcjonalności i zasobów – to zmiany, które dają świeże spojrzenie i ulepszony komfort pracy z bogatymi treściami. Szczególną uwagę przywiązaliśmy do przejrzystości prezentowanych treści, z myślą o potrzebach różnych grup odbiorców.
Nowe funkcjonalności i zasób informacji
Użytkowników na pewno ucieszy fakt, że zakres zmian obejmuje także powiększenie informacji słownikowych o: odmianę, etymologię, leksykony dziedzinowe, definicje krzyżówkowe do gier, zasady pisowni w pigułce, a także nowe hasła oraz felietony i komentarze dot. m.in. nowo powstałych w języku polskim form leksykalnych.
„Przebudowa sjp.pwn.pl to kluczowy dla naszej organizacji projekt. Bardzo złożony i pełen wyzwań. Integracja tak ogromnych zasobów i podanie ich w maksymalnie funkcjonalnej formie wymagała od nas wiele wysiłku. Nie byłoby to możliwe bez naszego doświadczonego zespołu. Dzięki kompetencjom, wiedzy i zaangażowaniu wszystkich uczestników projektu, nasi użytkownicy mogą dziś cieszyć się z zupełnie nowej jakości. Jestem dumna, że kończymy to przedsięwzięcie sukcesem i otwieramy nowy rozdział w historii tego kultowego serwisu” – mówi Natalia Wojciechowska, Dyrektor Zarządzająca PWN.
Nowa szata graficzna
Uwadze użytkowników na pewno nie umknie nowa warstwa graficzna SJP. Jest to jeden z elementów wizualnej przebudowy brandu PWN. Nowoczesne rozwiązania graficzne z szacunkiem do długoletniej tradycji wydawnictwa to klucz do nowego języka komunikacji w Grupie PWN. Jak podkreśla Natalia Wojciechowska:
„PWN wkracza właśnie w nową epokę jeśli chodzi o komunikację wizualną. Stawiamy na nowoczesny design okraszony akcentami retro. PWN to organizacja, której podwaliny wykuwały się ponad 70 lat temu, nie zapominamy o tym dorobku, to nasz fundament. Jednocześnie odważnie patrzymy w przyszłość i konsekwentnie dążymy do tego, by nasi odbiorcy mogli konsumować wartościowe treści w otoczeniu pięknie zaprojektowanych elementów wizualnych, zgodnych z obowiązującymi trendami”.
Nowoczesność z bogatą historią
Tradycja słownikowa PWN sięga lat 50., czyli początków istnienia wydawnictwa. Przez lata formaty zmieniały się, wciąż pozostając normatywnym źródłem informacji o języku polskim.
W tym roku mija 10 lat odkąd PWN zaczął bacznie śledzić zmiany w języku młodych, popularyzując go poprzez znany i lubiany plebiscyt Młodzieżowe Słowo Roku. MSR przyciąga uwagę całej Polski, prowokuje do gorących dyskusji i rozgrzewa social media, a serwisy informacyjne z niecierpliwością czekają na wyniki. Co roku w plebiscycie biorą udział setki tysięcy uczestników. Dla plebiscytu także przewidziano szczególne miejsce w serwisie sjp.pwn.pl.
Wydawnictwo Naukowe PWN rozwija zasoby słownikowe online od 1999 roku. Od 2014 internauci mogą korzystać z bezpłatnego serwisu sjp.pwn.pl, integrującego treści związane z językiem. Strona daje dostęp do zdigitalizowanych haseł słowników PWN, a także do Poradni Językowej PWN, w której językoznawcy od 25 lat udzielają odpowiedzi na nurtujące użytkowników pytania. Baza haseł liczy dziś ok. 170 tys. unikalnych wyrazów hasłowych. Liczba porad wyświetlanych w serwisie wynosi: 18 tysięcy. Warto wspomnieć, że Poradnia została doceniona nie tylko przez internautów, ale też przez środowisko branżowe – w 2018 roku otrzymała zaszczytny tytuł Mistrza Mowy Polskiej.
Wszystkie te treści tworzą unikalny zasób, będący nieocenioną pomocą dla wszystkich osób poszukujących wiarygodnych odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Uczniowie, studenci, redaktorzy, twórcy, nauczyciele, miłośnicy krzyżówek… – grono odbiorców jest nieograniczone. A liczby mówią same za siebie – co roku serwis odwiedzają miliony użytkowników.
[Artykuł sponsorowany]