- Miejska Biblioteka Publiczna w Łomży
Oddział dla Dzieci MBP w Łomży zrealizował szeroki wachlarz działań wspierających Cele Zrównoważonego Rozwoju, angażując lokalną społeczność i dostosowując swoje inicjatywy do różnorodnych grup wiekowych:
- Wystawa książek ekologicznych: W ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju przygotowano ekspozycję książek o tematyce ekologicznej, zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Wystawa promowała literaturę jako narzędzie edukacyjne, a księgozbiór wzbogacono o nowe, inspirujące publikacje.
- Lekcje biblioteczne „Biblioteczna moda na ekologię”: Zajęcia skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym rozwijały świadomość ekologiczną. Uczestnicy uczyli się o segregacji odpadów, ochronie naturalnych zasobów oraz poznawali życie pszczół i ich kluczowe znaczenie dla ekosystemu.
- Warsztaty kreatywne „Coś z niczego”: Cotygodniowe spotkania umożliwiały dzieciom tworzenie prac artystycznych z recyklingowych materiałów. Powstały m.in. sylwetki zwierząt zagrożonych wyginięciem oraz kartonowa Leśna Fotochatka.
- Tydzień Edukacji Globalnej: We współpracy z Fundacją MIRD zorganizowano warsztaty „Składamy Origami dla Pokoju,” łączące edukację ekologiczną z promowaniem wartości społecznych, takich jak tolerancja i życzliwość.
Działania biblioteki przyczyniły się do wzrostu świadomości ekologicznej, integracji lokalnej społeczności oraz kreatywnego spędzania czasu.
- Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach
Projekt „EKObudzik” skierowany do dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych skupiał się na uwrażliwieniu młodych umysłów na zmiany klimatyczne i znaczenie proekologicznych inicjatyw:
- Warsztaty edukacyjne: Dzieci dowiedziały się, czym jest system klimatyczny i dlaczego jest kluczowy dla równowagi naszej planety. Zajęcia podkreślały rolę empatii wobec natury jako podstawy działań ekologicznych.
- Edukacja poprzez empatię: Warsztaty kładły nacisk na odczuwanie empatii od najmłodszych lat, co według założeń projektu ma istotne znaczenie w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym.
Działania te miały na celu budowanie świadomości ekologicznej już wśród najmłodszych uczestników, kształtując ich podejście do przyrody.
- Biblioteka Niemiecka przy Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Olsztynie
Warsztaty adwentowe językowo-kreatywne były wyjątkowym połączeniem edukacji językowej, tradycji świątecznych i ekologii:
- Edukacyjne: Uczniowie poznali niemieckie tradycje adwentowe i słownictwo związane z Bożym Narodzeniem.
- Kreatywne: W ramach warsztatów uczestnicy tworzyli ozdoby świąteczne, wykorzystując naturalne materiały i makulaturę. Tworzone kalendarze adwentowe promowały ideę zero waste.
- Ekologiczne: Działania uświadamiały uczestnikom, że kreatywność i estetyka mogą współistnieć z troską o środowisko.
Warsztaty rozwijały zdolności manualne i kreatywne, jednocześnie podnosząc świadomość ekologiczną dzieci i młodzież.
- Biblioteka Publiczna im. W.J. Grabskiego w Ursusie m.st. Warszawy
W ramach projektu „Literackie Ekoinspiracje” zorganizowano warsztaty ogrodnicze, które podkreślały rolę upcyklingu w działaniach proekologicznych:
- Tworzenie doniczek z recyklingu: Uczestnicy wykorzystali metalowe puszki, które ozdabiali włóczkami, sznurkami i mulinami zebranymi w ramach sąsiedzkiej zbiórki.
- Sadzenie roślin: Dzieci sadziły sukulenty w przygotowanych doniczkach, ucząc się o ich pielęgnacji.
Warsztaty podkreślały znaczenie ponownego wykorzystania materiałów i promowały proekologiczne podejście w codziennym życiu.
- Miejska Biblioteka Publiczna w Lublinie (filie 6 i 27)
Filie MBP w Lublinie zrealizowały różnorodne działania skierowane do różnych grup wiekowych:
- „Stylowy upcycling”: Wymiana biżuterii i akcesoriów, która przyciągnęła licznych uczestników, pozwoliła na ponowne wykorzystanie przedmiotów.
- Warsztaty „Weź przesadzaj!”: Dzieci uczyły się pielęgnacji żyworódek, a każdy uczestnik mógł zabrać do domu własnoręcznie posadzoną roślinę.
- Prelekcja o idei Factfulness: Edukacyjne spotkanie promowało globalne spojrzenie na zmiany na świecie, podkreślając pozytywne aspekty rozwoju i postępów w realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Działania biblioteki łączyły edukację z praktycznym podejściem, inspirując uczestników do działań proekologicznych.
- Biblioteka Publiczna w Dobrodzieniu
Działania biblioteki łączyły edukację z kreatywnością:
- Kącik tematyczny: Zgromadzono literaturę o ekologii, recyklingu i zrównoważonym rozwoju, promując czytelnictwo jako źródło inspiracji do działań proekologicznych.
- Warsztaty dla przedszkolaków: Dzieci tworzyły dekoracyjne słoiczki potpourri z materiałów naturalnych, ucząc się o ponownym wykorzystaniu odpadów.
- Warsztaty tkackie z młodzieżą: Z resztek materiałowych powstały unikalne tkaniny, które stały się praktycznymi i estetycznymi przedmiotami.
Działania wzbogaciły ofertę biblioteki, a współpraca z marką YOPE pozwoliła promować naturalne, ekologiczne rozwiązania.
- Dolnośląska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu
Zorganizowano akcję „Prezenty przeczytane,” która promowała ideę ekologii i ograniczania odpadów:
- Książki z drugiego obiegu pakowano w materiały pochodzące z recyklingu, dodając do nich informacje o idei akcji.
- Inicjatywa miała na celu popularyzację ponownego wykorzystania książek jako prezentów.
- Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Centrum Kultury Pniewy
Zorganizowano Tydzień Ekologiczny, który obejmował:
- Warsztaty kulinarne: Nauka przygotowywania potraw z resztek jedzenia.
- Warsztaty artystyczne: Tworzenie dekoracji z książek, których nikt już nie czytał, oraz akcję wymiany książek.
- Oleśnicka Biblioteka Publiczna im. Mikołaja Reja
W ramach Mikołajek biblioteka rozdawała młodym czytelnikom książki z drugiego obiegu:
- Działanie promowało ideę dzielenia się i ponownego wykorzystywania książek, a dzieci często przekazywały książki swoim rówieśnikom lub młodszym rodzeństwu.
Projekt „Biblioteki dla Planety” był niezwykle udanym przedsięwzięciem, które połączyło edukację, kreatywność i zaangażowanie społeczne. Dzięki różnorodnym inicjatywom biblioteki udowodniły, że mogą pełnić kluczową rolę w promowaniu zrównoważonego rozwoju i inspirowaniu lokalnych społeczności do działań na rzecz ochrony środowiska. Inicjatywa ta przyczyniła się do wzmocnienia pozycji bibliotek jako instytucji wspierających rozwój społeczny i ekologiczny.