17 grudnia 2024 roku odbyło się webinarium podsumowujące projekt „Biblioteki dla Planety”. Wydarzenie zgromadziło bibliotekarzy i trenerów zaangażowanych w realizację inicjatyw wspierających Cele Zrównoważonego Rozwoju (CZR), w szczególności w zakresie ochrony środowiska. Projekt był realizowany dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury.
Celem projektu było wsparcie bibliotekarzy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności niezbędnych do promowania Agendy 2030 oraz opracowywanie i wdrażanie działań autorskich w bibliotekach. Działania te miały na celu zwiększenie świadomości ekologicznej wśród użytkowników bibliotek i lokalnych społeczności. Webinarium było okazją do podsumowania osiągnięć projektu oraz wymiany doświadczeń.
Podczas spotkania zaprezentowano wyniki pracy uczestników oraz omówiono dobre praktyki związane z realizacją inicjatyw ekologicznych w bibliotekach. Szczególną uwagę zwrócono na rolę bibliotek w budowaniu partnerstw i promowaniu edukacji ekologicznej. Uczestnicy mieli także możliwość podzielenia się swoimi refleksjami i doświadczeniami, co wzbogaciło wymianę wiedzy.
W trakcie projektu zrealizowano w bibliotekach różnorodne działania, które inspirowały lokalne społeczności do proekologicznych postaw. Inicjatywy obejmowały m.in.:
- Warsztaty kreatywne i edukacyjne, takie jak tworzenie ozdób świątecznych z materiałów z recyklingu, sadzenie roślin czy zajęcia plastyczne z wykorzystaniem odpadów.
- Upcykling i wymiany – organizacja wydarzeń promujących ponowne wykorzystanie książek, biżuterii czy akcesoriów.
- Edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży poprzez warsztaty i lekcje biblioteczne, które w przystępny sposób przekazywały wiedzę o ochronie środowiska i zrównoważonym rozwoju.
- Promowanie literatury ekologicznej – wystawy książek o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, a także zajęcia z elementami czytelnictwa wspierające idee ekologii.
- Działania społeczne i integracyjne – tworzenie przestrzeni do rozmów o środowisku, współpraca z lokalnymi organizacjami oraz angażowanie różnych grup wiekowych.
Każda z inicjatyw była dostosowana do lokalnych potrzeb i możliwości, co pozwoliło na szerokie zaangażowanie społeczności w działania proekologiczne.
Projekt umożliwił uczestnikom korzystanie z platformy wiedzy, na której udostępniono materiały edukacyjne oraz przestrzeń do wymiany doświadczeń. Dzięki temu narzędziu bibliotekarze mogli lepiej integrować zdobywaną wiedzę w swoje działania.
Na zakończenie webinarium uczestnicy zostali zachęceni do wypełnienia ankiety ewaluacyjnej, której wyniki posłużą do oceny projektu oraz planowania kolejnych działań. Projekt „Biblioteki dla Planety” udowodnił, że biblioteki mogą odgrywać kluczową rolę w budowaniu świadomości ekologicznej i inspirowaniu lokalnych społeczności do podejmowania proekologicznych działań.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom, którzy przyczynili się do sukcesu tej inicjatywy.