21 lipca 2025 roku odbyło się webinarium instruktażowe podsumowujące etap szkoleniowy projektu oraz przedstawiające założenia dalszych działań. Spotkanie służyło nie tylko omówieniu wyników, ale także zainspirowaniu uczestników do dalszej, zespołowej pracy nad konkretnymi rozwiązaniami dla bibliotek.

Prowadzili je Aldona Zawałkiewicz i dr Łukasz Wojciechowski.

W pierwszej części przypomniano zakres zrealizowanych szkoleń:

  • Mobbing i konflikty w miejscu pracy oraz w relacjach z użytkownikami
    Szkolenie prowadzone przez dr Monikę Baryłę-Matejczuk koncentrowało się na tematyce mobbingu i reagowania w sytuacjach konfliktowych.
    Uczestnicy zapoznali się z definicjami prawnymi i psychologicznymi mechanizmami mobbingu oraz poznali podstawowe strategie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w miejscu pracy. Podkreślono znaczenie wczesnego rozpoznawania objawów konfliktu oraz budowania kultury wzajemnego szacunku w zespole
  • Bezpieczeństwo cyfrowe
    Podczas szkolenia dr. Łukasza Wojciechowskiego omówiono najczęstsze zagrożenia cyfrowe (phishing, malware, oszustwa internetowe), sposoby ich rozpoznawania oraz działania prewencyjne możliwe do wdrożenia w bibliotekach. Podkreślono znaczenie edukacji cyfrowej, pracy zespołowej oraz wdrażania prostych procedur zwiększających odporność instytucji na cyberzagrożenia.
  • Zarządzanie kryzysowe w bibliotekach
    Szkolenie poprowadzone przez Jerzego Woźniakiewicza – dyrektora Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie – obejmowało kluczowe aspekty zarządzania kryzysowego w bibliotekach. Uczestnicy poznali definicje i typologie kryzysów, rolę lidera w sytuacjach kryzysowych oraz psychologiczne i organizacyjne wyzwania. Szczególną uwagę poświęcono kryzysowi migracyjnemu i sposobom dostosowywania usług bibliotecznych do potrzeb wielokulturowych użytkowników. Przedstawiono narzędzia planowania awaryjnego.

W drugiej części spotkania zaprezentowano wyniki ankiet ewaluacyjnych. Wszystkie trzy szkolenia uzyskały bardzo wysokie oceny – zarówno pod względem poziomu merytorycznego, jak i użyteczności omawianych treści. Największe zainteresowanie wzbudziły zagadnienia związane z mobbingiem, choć uczestnicy bardzo wysoko ocenili również pozostałe moduły. W odpowiedziach otwartych pojawiły się sugestie dotyczące większych odstępów między szkoleniami i wzbogacenia treści o dodatkowe przykłady praktyczne.

Następnie przedstawiono założenia etapu wdrożeniowego. Uczestnicy – podzieleni na zespoły – mają opracować projekty zawierające scenariusze działań kryzysowych oraz zestawy dobrych praktyk, które będą mogły być wykorzystywane przez inne biblioteki i instytucje kultury.

Inspiracją do pracy była też prezentacja rezultatów wcześniejszego projektu realizowanego przez zespół kadry zarządzającej – wskazano go jako przykład skutecznego i realistycznego podejścia do rozwiązywania problemów w instytucjach kultury.

Najbliższe terminy:
- do 29 sierpnia – przesłanie formularza zgłoszeniowego projektu,
- do 15 października – złożenie opisu realizacji wraz z gotowym dokumentem.

Webinarium zakończyła zapowiedź spotkania podsumowującego oraz sesja pytań. Podkreślono, że efekty pracy zespołów będą miały wymiar praktyczny i mogą znacząco przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa i gotowości na sytuacje kryzysowe w środowisku bibliotekarskim.